Gevlamde vlinder!

De vogels fluiten vrolijk als ik rond kwart over elf richting Beuningen rij, operatie gevlamde vlinder kan van start gaan. Maar eerst even terug naar gisteravond. Als ik in bed de regio waarnemingen doorneem valt mijn oog op een foto van een gevlamde vlinder, een zeer zeldzame nachtvlinder, die ook overdag actief is.

De gevlamde vlinder is een soort die in het vroege voorjaar zijn vliegtijd heeft. De vlinders zijn zowel overdag als ’s nachts actief en komen op licht. De waardplant van de soort is berk. Het voorkomen beperkt zich voornamelijk tot de hogere zandgronden maar in alle gebieden is de soort zeer zeldzaam en de aantallen laag. In tegenstelling tot veel andere soorten nachtvlinders die vaak vrij onopvallend gekleurd zijn, springt de gevlamde vlinder er echt uit met zijn witte en diepe kaneel/kastanje bruin achtige tinten. Kortom dit is een soort die ik echt moet zien!

Als ik op locatie arriveer hoor ik direct een vuurgoudhaan zingen, een prachtig klein vogeltje met een onopvallende, maar heldere zang. Ondanks goed speurwerk zie ik de vogel niet. Gestaag loop ik richting de rand van het bos alwaar zich enkele berken bevinden. Als de gevlamde vlinder nog in de buurt is moet hij zich hier ophouden denk ik en het scannen van de berken begint. Na een kwartier loop ik een stukje terug richting de auto, en stop ik bij een bloeiende wilg. Door het bewolkte weer zitten er weinig insecten op de attractieve katjes van de plant. Als ik mijn kijker iets hoger richt krijg ik ineens een flinke adrenaline stoot! Vlak naast de bloeiende wilg, op de onderste tak van een berk zie ik de gevlamde vlinder hangen. Door de kijker kan ik alle kenmerken direct mooi zien. De waarneming komt tocht wel enigszins onverwacht want ik had op voorhand niet kunnen denken de soort überhaupt te zien, laat staan na 20 minuten zoeken.

Als ik alle kenmerken goed in me op heb genomen is het tijd om een foto van de vlinder te maken. Door de hoogte en het ontbreken van een zoomlens is het lastig een goede foto te maken, maar uiteindelijk ben ik erg tevreden met het resultaat. Per slot van rekening gaat het om de waarneming en niet om de foto’s, hoewel goede foto’s altijd mooi meegenomen zijn!

Gevlamde vlinder - Juweel van het vroege voorjaar
Gevlamde vlinder – Juweel van het vroege voorjaar

Na een half uur observeren hou ik het voor gezien en rij ik nog even richting het Beuningerachterveld en Stroothuizen. Op eerstgenoemde locatie hoor ik de prachtige zang van de boomleeuwerik. Ook de boompieper blijkt terug te zijn want er zingen twee exemplaren op de hei. Bij stroothuizen tref ik twee bruine winterjuffers waarbij een exemplaar zich mooi laat fotograferen.

Bruine winterjuffer - Uitstekende camouflage en lastig te ontdekken!
Bruine winterjuffer – Uitstekende camouflage en lastig te ontdekken!

Na een glaasje fris bij opa rij ik richting huis, beseffend dat operatie gevlamde vlinder met vlag en wimpel geslaagd is!

Plaats een reactie