Poelruiter en roodpootvalk en porseleinhoen

Na een korte maar zeer geslaagde vakantie in Duitsland besluit ik om zondag 5 Mei nog even een rondje te maken bij het Haaksbergerveen in de hoop de eerder gemelde Roodpootvalk te bezichtigen. De vogel laat zich hier al enkele dagen fraai zien. Samen met Jeff arriveren we tegen kwart over 6 bij het veen en parkeren we de auto aan de Wennewickweg. Het plasje aldaar is altijd het eerste punt van bezichtiging en heeft in het verleden al diverse leuke soorten voor de regio opgeleverd waaronder een Gestreepte Strandloper. Midden op het plasje dobbert een fraaie man zomertaling en even verderop zwemt een paartje Slobeenden. In eerste instantie merk ik, buiten de aanwezige Scholekster en Kieviten geen andere steltlopers op. Vlak voordat we verder lopen zie ik aan de overkant van de plas een ruiter lopen. Een blik in de telescoop levert een interessant beeld op. De vogel staat hoog op de poten en heeft een fijne kaarsrechte snavel. Al gauw denk ik aan Poelruiter, een zeer zeldzame soort voor de regio! Snel maak ik verschillende foto’s om het geval te documenteren. Omdat ik niet erg veel ervaring met de soort heb houd ik in eerste instantie nog een slag om de arm. Echter als ik een foto van de vogel op de whatts app groep plaats wordt de identiteit van de vogel snel bevestigd. We lopen een stuk verder en zien de vogel met goed licht op enkele 10-tallen meters afstand rustig foerageren. Wat een stoere waarneming en dito soort! Een soort die ik lang in Twente heb verwacht. Gelukkig zijn Jeff en ik niet de enigen die van de vogel kunnen genieten, tot het opvliegen van de vogel rond kwart over 8 zijn er nog enkele andere gelukkigen die de vogel ook mooi zien.

Poelruiter- Haaksbergerveen
Poelruiter- Haaksbergerveen
Poelruiter- Haaksbergerveen1
Poelruiter- Haaksbergerveen1

In de hoop het lijstje nog te verfraaien lopen we het veen in om de Roodpootvalk te zoeken. Ook deze soort werkt mee en laat zich hetzij op betrekkelijke afstand fraai zien. Op de terugweg posten we langs een stuk in het veen waar eerder op de dag een Porseleinhoentje is gehoord. Na een tiental minuten is het bingo! de vogel roept gedurende een kwartier drie keer, waarvan ik de laatste kan opnemen Luister. Een fraaie afsluiter van een mooie avond met een super zelfontdeksoort in de vorm van de Poelruiter!

Plaats een reactie