Kranen!

Na de wisselvallige periode van de afgelopen weken, is het al een aantal dagen uiterst aangenaam vertoeven. Strak blauwe luchten, weinig wind en een bovengemiddeld hoge temperatuur zorgen bij velen voor een echt voorjaarsgevoel. Ook de natuur gaat hierin mee, de vogeltrek begint goed op gang te komen met al aardige aantallen Zangvogels, Ganzen die noordwaarts vliegen en de eerste arriverende Grutto’s. Hoofdrolspeler in dit verhaal is echter de Kraanvogel! De afgelopen twee dagen is Nederland overspoeld met overtrekkende “Kranen”. De vogels hebben enkele dagen daarvoor de overwinter gebieden in Frankrijk en met name Spanje verlaten en koersen massaal richting de broedgebieden. Door de gunstige weersomstandigheden en windrichting volgen de vogels een westelijker koers.

Op telpost de Oelemars in Losser is er een Nederlands telpost record neergezet met een totaal van 8335 overvliegende vogels! Een werkelijk unieke, schitterende en dikverdiende prestatie voor de gelukkigen! Zelf heb ik de laatste dagen ook verschillende groepen over zien komen, maar in aanmerkelijk kleinere aantallen. Verspreid over 14 waarnemingen betreffen het 552 vogels waarvan een waarneming er met kop- en schouders bovenuit steekt!

Maandagavond rond half 9 sta ik buiten en hoor ik plots direct boven mijn hoofd de prachtige roep van een groep Kraanvogels. De vogels roepen zeer frequent en vliegen zo laag boven de stad dat de contouren van alle vogels zichtbaar zijn tegen de heldere hemel. Snel spoed ik mij naar binnen om mijn opname apparatuur te pakken. Enkele tellen later sta ik weer buiten en weet ik ondanks de vergrote afstand nog een leuke opname te maken Luister. Wat een geluid! Kortom een moment dat me nog lang zal heugen!

Hopelijk volgen er dit voorjaar nog meer van deze dagen!

Plaats een reactie